zpět na hlavní stránku
zpět na mapku
Musei Vaticani
17. března 2010 dopoledne
východ z Vatikánských muzeí v hradbách kolem nejmenšího státu na světě (necelý půlkilometr čtvereční)vstup do Vatikánských muzeíMichelangelo Buonarotti - strop Sixtinské kaple (1500-1510), velkolepá epopej biblických příběhů od stvoření světa a  člověka přes první hřích a vyhnání z ráje, potopu až k opilství NoemovuStvoření AdamaMichelangelo - Poslední soud, freska malovaná 6 let (v letech 1536 - 1541), Michelangelo nechal zeď sešikmit, aby na ni nesedal prachdetail Krista-Soudce, od jehož postavy se odvíjí pohyb celého lidstva - přibližování vyvolených a odpuzování zavržených, u nohou Panny Marie jsou dva svatí patroni Říma, svatý Vavřinec s rožněm a svatý Bartoloměj se staženou lidskou kůží, jejíž hlava je považována za Michelangelův autoportrét
dalším prvkem, který uvádí celou skladbu do pohybu, jsou andělé volající hlasem svých trub všechny k poslednímu soudusvatopetrská bazilika z oken Vatikánských muzeív sále s mapami se nachází nejen mapy zachycující historický vývoj Říše římské, ale také nejrůznější staré mapy z celého světaluneta nade dveřmi zachycuje stěhování a vztyčení obelisku na Náměstí svatého Petrav době budování baziliky svatého Petrasál se stavebními stroji z doby stavby baziliky svatého Petradrobná plastika Krista Dobrého pastýře
průhled frontou výstavních sálůrekonstrukce části Hadriánovy vily v Tivoli vybudované v letech 117-138 zakomponováním soch ze starého Egypta - uprostřed Osiris znovu se probouzející v lotosovém květu mezi dvěma kněžkami - kolosální busta Isis v pozadí, zpod níž měla vytékat voda NiluBelvederské nádvoří vatikánského paláce projektované včetně celého komplexu Bramantem za papeže Julia II. uprostřed s obrovskou bronzovou děravou koulí od PomodorraOsiris/Antinous provedený v bílém mramoru jako symbol Horního Egyptaegyptské bohyně se lví hlavou Sekmet z Amonova chrámu v Karnakusochy egyptských  božstev a faraonů datované od 2000 před Kristem až po 200 po Kristu
rekonstrukce výklenku s bustami z pouštní podzemní hrobky v Palmyře datované na počátek 3. stoletílapidárium se sochami z doby římské republikyátrium dvora, kde jsou v podloubích vystaveny největší skvosty z vatikánských sbírekApolón Belvederský, nebo také Pýthijský, heléíniská nebo raně římská kopie bronzového originálu od Leocharese z let 500 až 350 před KristemApolón je zpodoben v okamžiku, kdy vypustil z luku šíp, aby zabil hada Pythona, který chránil Delfy, na stěně plastika krétských tanečnic s býkymramorový sarkofág
Nil, v pozadí Bacchus s Panem na ramenifontána se zelení uprostřed átriaLaokoón a jeho synové v smrtonosném objetí hadů - chttěl zabránit svým spoluobčanům, aby vtáhli do Tróje obrovského dřevěného koně - !darumírající Kleopatra na sarkofágumalovaný a štukovaný stropBelvederské torzo, signované jako dílo athénského sochaře Apollonia, syna Nestorova, snad z 2. století před Kristem, je považováno za sedícího Hérakla a stalo se vzorem pro mnoho postav ze Sixtinské kaple
uprostřed múzy, vlevo busta Solóna a Perikla (athénští státníci z doby 600-400 před Kristem), vpravo Sokrata, na stěně plastika boje s kentaurydalší ze slavných Řekůkopie stropu z Pantheonuv apsidách sedící senátor (?), Minerva a bronzový Héraklés se lví kůží v ruceuprostřed místnosti obrovská nádoba na voduna podlaze římské mozaiky
lapidáriumvítězství polského vojevůdce Jana Sobieského nad Turky nedaleko Vídně, nápis na rámu hlásá: bitva císaře Konstantina proti Maxentiovi na Milvijském mostě v roce 312 - scéna je situována s topografickou přesností severně od Říma s horou Mario nalevo, kde lze poznat budovu Villa Madama postavenou právě v té době Rafaelem pro papeže, návrh je zcela jistě od Rafaela, ale provedl je jeho žák Giulio RomanoRafaelovy komnaty - strop v Konstantinově místnosti pro konání recepcí a oficiálních slavností, freska Triumf křesťanské víry od Tommasa Lauretiho 1585Raffael: Křest císaře Konstantina - Rafaelovy komnaty
Heliodorova místnost (1512-1514) - Raffael: Osvobození apoštola Petra z jeruzalémského vězenív jakési oslavě světla Rafael staví do protikladu božskou záři anděla se světlem úsvitu, měsíce, pochodní a jejich odlesků na zbroji, a dokonce přirozeným světlem vycházejícím z okna pod obrazem, což vytváří obzvláštní efektymístnost Signorie (1508-1511) - Raffael: Athénská škola - první Raffaelova práce ve Vatikáněnejznámější filozofové starověku se pohybují v impozantní renesanční architektuře inspirované Bramanteho projektem přestavby raně křesťanské baziliky svatého Petraněkteré z postav jsou snadno poznatelné - uprostřed Platón ukazuje prstem vzhůru a v druhé ruce drží svou knihu Timaios, vedle něho Aristotelés s EtikouPythagoras je zobrazen v popředí, jak se snaží vysvětlit Diateseron, Diogenés leží na schodech s miskou jídla, zatímco věčný pesimista Hérakleitos se opírá o mramorový kvádr a zapisuje si poznámky - v něm je zpodoben Michelangelo, který právě v té době maloval fresky v Sixtinské kapli
detail Athénské školy - v kruhu žáků Euklidés vysvětluje principy geometrie, Ptolemaios (zády) drží glóbus a Zoroaster nebeskou sféru, vpravo v černém baretu nás sleduje mladík, v jehož tváři se zpodobil autor dílastrop komnaty Signorie - alegorické postavy Teologie (nad freskou Disputace o Nejsvětější svátosti oltářní), Filozofie (nad Athénskou školou), Pravdy (nad vyobrazením kardinálních ctností) a Poezie (nad Parnasem s Apolónem a Múzami)Raffael: Disputace nad Nejsvětější svátostídetail Raffaelovy fresky Disputace o Nejsvětější svátostimoderní umění - Ukřižování  (Marc Chagall?)Zmrtvýchvstání
Zvěstování a Narození PáněSalvator Dalí: Zvěstování PáněSalvator Dalí: Ukřižovanýdvojitý závit schodiště vedoucího z muzeaschody jsou blíž k sobě, čím níž jdete, a bronzová plastika zdobící zábradlí, tvoří krásný ornamentpohled vzhůru na prosklenou střechu schodiště
(c) 2010 Marie Kocinová